Villkor för reparation hos Telespecialisten AB

Kostnader
Vid service utför Telespecialisten begärd service på din enhet. Inga övriga åtgärder utförs utan att du som kund först informerats om den tillkommande kostnaden. Det kan till exempel vara att Telespecialisten upptäckt ett annalkande fel och kan åtgärda detta.

Oförutsedda fel
Vid händelse av oförutsedda fel som sker i samband med en reparation förbehåller sig Telespecialisten rätten att reparera skadan inom skälig tid. Vid särskilda fall kan reservdelar behöva beställas eller enheten skickas iväg. Om kund ej har möjlighet att hämta telefonen i butik vid senare tillfälle kan telefonen skickas per post till kund. Du som kund står för frakten och kostnad av reparation om felet ej har uppkommit på grund av reparationsfel. Om det ej går att reparera skadan förbehåller Telespecialisten sig rätten att återställa enheten till dess ursprungliga skick.

Garantier
Telespecialisten är inte en auktoriserad verkstad men använder sig alltid av högsta kvalitet på marknaden för reservdelar. Samsung, Huawei, Xiaomi, OnePlus m.m används originaldelar.
Vid ev skärmbyte på iPhone använder vi två olika kvaliteter (LCD/OLED) OLED är motsvarande kvalité som originalet och LCD upplever du skillnad i färgkontraster. Vid byte av Skärm och batteri på iPhone XS och framåt kommer du få notis i din iPhone om att du bytt tex skärm eller batteri, detta är inget vi påverka. OBS! vid service och eventuell kvarvarande garanti från tillverkaren kan upphöra att gälla. För att skydda dig  som kund mot detta ger Telespecialisten 12 månaders garanti på utförd reparation från dagen då första servicen utförts. Garantin gäller inte vid fysiska skador på din enhet, fuktskada eller om ytterlig service har utförts av en annan verkstad under garantiperioden. Vi garanterar inte vattentäthet på din enhet efter utförd service.

Säkerhetskopia/Data
I regel försvinner ingen information från telefonerna under våra reparationer. Men då det är trasiga enheter och vi inte alltid kan se vilka skador som döljer sig under skalet kan det i sällsynta fall hända att telefonen måste återställas. Därför rekommenderar vi alltid att se till att en säkerhetskopia finns. Vi tar inget ansvar för datan i enheten i händelse av återställning. Vi erbjuder oss att göra en säkerhetskopia på det mesta mot en avgift från 299 kr.

Fuktskador & felsökningar
För fuktskadade enheter lämnas ingen garanti för hur länge enheten kommer att fungera som den ska efter reparation. Vi erbjuder oss att felsöka en enhet som inte startar för att ta reda på vad som orsakar problemet och återkomma med ett kostnadsförslag på reparation till kunden. Vid alla reparationer och felsökningar tillkommer en felsökningsavgift från 199 kr om felet ej kan åtgärdas eller om kunden ej vill utföra reparationen som krävs för att laga telefonen.

Sekretess & allmänna dataskyddsförordningen
Vi tar seriöst på ditt privatliv och alla som jobbar här har skrivit under ett avtal om sekretess. Det innebär att du tryggt kan lämna ut ditt lösenord eller pin-kod. Den kommer inte att sparas och används enbart i syfte att funktionstesta din enhet efter reparation så att vi kan säkerställa att enheten fungerar som den ska när den hämtas ut. Vi lagrar och använder din information i vår verksamhet i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Informationen du lämnar används enbart av Telespecialisten för betalning, garanti, funktionstest och för att vi ska kunna kontakta dig.

Beställda reservdelar
Vid vissa reparationer beställs reservdelar efter efterfrågan. Vid sådana fall kan Telespecialisten ta en förskottsbetalning som inte är återbetalningsbar. Vi reserverar produkten åt kunden i 14 dagar från och med att kunden har blivit notifierad om att delen finns i butik. Vid förhinder är det kundens ansvar att meddela butiken om detta. Leveranstiden vid beställning av reservdelar kan förändras beroende på leverantörers lagersaldo eller problem vid transport.

Ej betald & ej uthämtad enhet
Vi behåller enheten som pant till dess att betalning är erlagd. Ej uthämtad enhet lagerförs i 60 dagar, därefter förbehåller vi oss rätten att ta tillvara enheten.

Mer utförliga villkor kan ni läsa på www.telespecialisten.se/villkor.